• imageedit_2_2179731357.gif
  • imageedit_2_3650666918.gif

Diætistklinikken i Farum 

Tlf.nr: +45 44 48 42 42
Mobil: 25 21 23 34

Email
post@diaetistlaursen.dk

Adresse
Rådhustorvet 7, 1 sal
3520 Farum

 

  • flot billede af grt.jpg
  • br.jpg
  • foodmaincopy.jpg
  • natural food 2.jpg
  • laks i skiver.jpg
  • fruitbreakfast.jpg
  • barn spiser vandmelon.jpg
  • natural food 1.jpg
  • grntsager 2.jpg
  • fdevarer mod inflamationer.jpg
  • dieta na zdrowe stawy.jpg
  • avokado anretning.jpg
  • healthy-food-ecuador.jpg
  • oczyszczanie-watroby-16-712x313.jpg
  • natural food krydderier.jpg
  • madvarer_4_john_bendtsen_16_2007.jpg
  • klwrapw800.jpg
  • krydderier 2.jpg
  • slide6.jpg
  • grnt og olie vand.jpg
  • ndder.jpg
  • fantastisk flot billede af grnt.jpg
  • krydderier flotte.jpg
  • salat med bnner.jpg
  • rodfrugter.jpg

Få flere gavnlige kostfibre  

                           rug og rugbrd                    
De fleste danskere får for lidt kostfibre i kosten, men flere kostfibre i kosten fra sunde fødevarer er en let og enkel måde at forbedre helbredet på, og forebygge en række sygdomme.

Hvad er kostfibre? 

Kostfibre er delvis ufordøjelige kulhydrater fra planter, som gavner din sundhed på flere måder:

Hvad gør kostfibre?

  • Kostfibre forbedrer fordøjelsen.
  • Kostfibre binder de kræftfremkaldende stoffer, som passerer gennem tarmen
  • Kostfibre fremmer følelsen af mæthed og hindrer dermed overvægt.

                         grøntsagsbod diætistKostfibre forbedrer fordøjelsen og er med til at sikre regelmæssig afføring. Ved at give tarmindholdet mere fylde, hjælper de maden hurtigere igennem systemet. Det nedsættes derfor den tid, fx potentielt kræftfremkaldende stoffer er i tarmen.

Derfor nedsætter en fiberrig kost også risikoen for tarmkræft og formentlig også andre kræftsygdomme.

Kostfibre nedbrydes ikke i tyndtarmen. I tyktarmen fordøjes nogle af kostfibrene delvis af bakterier, og nogle af nedbrydningsprodukterne kan optages fra tyktarmen, men de fleste kostfibre transporteres direkte igennem systemet uden at blive optaget.

En fiberrig kost mætter godt og tilfører kun kroppen meget små mængder kalorier, og er derfor ofte nødvendig for at kunne fastholde en sund vægt.

Kostfibre findes kun i fødevarer fra planteriget — kornprodukter, grøntsager, frugt, bælgfrugter og nødder. Der er dog ingen kostfibre i raffinerede vegetabilske fødevarer som sukker og olie.

Hvordan du får flere fibre i kosten:

  • Spis hovedsageligt eller kun uraffinerede vegetabilske fødevarer. Med andre ord: – frugt og bær – grøntsager – spiselige svampe, blomster og tangplanter – bønner, ærter, linser – fuldkornsprodukter – nødder og frø.
  • Vælg ægte fuldkornsprodukter. Stol ikke på reklamesnak eller fine ord på indpakninger. Heller ikke fuldkornsmærket er særlig troværdigt, eftersom brød, hvor blot 50% af melet er fuldkornsmel, kan bære mærket. Det ville sådan set være i orden, såfremt forbrugerne tydeligt blev gjort opmærksom på, hvad fuldkornsmærket egentlig betyder. Hvis du vil have rigtige fuldkornsbrød skal brødet være bagt af fuldkornsmel — uden eller næsten uden raffineret hvidt mel. Det betyder i praksis, at du bør vælge rugbrød eller selv bage dit brød. Der er flere fordele ved at bage dine egne brød, og du er selv herre over, hvad der kommer i. Læs mere om fuldkornsprodukter på fuldkornsprodukter.dk.
  • Der er ikke kostfibre i kød, fjerkræ, æg, fisk og mejeriprodukter. Begræns evt. disse fødevarer på bekostning af flere grove fuldkornsprodukter, grøntsager, bælgfrugter, nødder og frugt.

googleplus


Copyright © 2013 Diætist Kristina Laursen. All Rights Reserved.