• imageedit_2_2179731357.gif
  • imageedit_2_3650666918.gif

Diætistklinikken i Farum 

Tlf.nr: +45 44 48 42 42
Mobil: 25 21 23 34

Email
post@diaetistlaursen.dk

Adresse
Rådhustorvet 7, 1 sal
3520 Farum

 

  • rodfrugter.jpg
  • fruitbreakfast.jpg
  • fdevarer mod inflamationer.jpg
  • grntsager 2.jpg
  • br.jpg
  • natural food 2.jpg
  • barn spiser vandmelon.jpg
  • grnt og olie vand.jpg
  • foodmaincopy.jpg
  • klwrapw800.jpg
  • krydderier 2.jpg
  • healthy-food-ecuador.jpg
  • natural food 1.jpg
  • ndder.jpg
  • slide6.jpg
  • natural food krydderier.jpg
  • avokado anretning.jpg
  • laks i skiver.jpg
  • madvarer_4_john_bendtsen_16_2007.jpg
  • flot billede af grt.jpg
  • oczyszczanie-watroby-16-712x313.jpg
  • salat med bnner.jpg
  • dieta na zdrowe stawy.jpg
  • fantastisk flot billede af grnt.jpg
  • krydderier flotte.jpg

Kunsten at ændre vaner

kunstern at ændre vaner 2 diætist

Hvordan ændrer man vaner?

Det er i sagens natur ikke let at ændre vaner. Især er det svært for mange at bryde med indgroede kostvaner. Uheldigvis er der meget, som smager godt, uden at det fremmer sundheden af den grund. Mange fødevarer er blevet fremstillet for at appellere til din medfødte – og tilegnede – smag for sødt, salt og fedt. I naturen er disse sjældne, men i vores industrialiserede verden er der en overflod af kalorierige og stimulerende fødevarer. Vi må overvinde vor trang til at spise løs af disse fødevarer.

At være anderledes
Angsten for at være anderledes er også en faktor, der kan få os til at spise det forkerte - det som „alle andre spiser", og måske også på anden måde leve et liv, som er en del mindre sjovt, end det kunne være. Venner og bekendte forsøger måske at modarbejde dit foretagende, og bliver så kritiske overfor dig og din nye livsstil, at du måske alt for let opgiver på halvvejen.

Selvkontrol
Selvkontrol giver personlig styrke og øget evne til at ændre vaner. Hvis vi er slaver af vore egne ødelæggende vaner, er der helt sikkert problemer forude! Hvis vi ikke udøver tilstrækkelig selvkontrol i livet, og gør det vi føler er rigtigt, vil vores egen indre konflikt måske blive den største kilde til stress, dårligt humør og eventuel sygdom. Fokuser på de positive aspekter ved de nye vaner, du er ved at indføre – det forfriskende ved at løbe en tur, en følelse af velvære efter styrketræning, smagen af en lækker frugtsalat, de ting du får mere energi til at udføre osv.

Næsten uanset hvilken tilstand du er i, er det muligt at blive sundere og mere vital ved at forbedre dine livsbetingelser. Der er ingen, der siger, at du behøver at ændre din livsstil fuldstændigt. Enhver bedring, uanset hvor lille den måtte være, er et skridt i den rigtige retning.

yes-i-can Custom

Belønningen kommer
Det, der er værdifuldt, kræver som regel, at vi gør noget for at opnå det. Og vi forventer at blive belønnet, når vi yder en indsats. Når du forbedrer kost- og levevaner skulle det gerne være besværet værd! Men sundhed opbygges ikke fra den ene dag til den anden. Det kræver en indsats, og det kræver tålmodighed.

Det er ikke altid, at de positive virkninger af den bedre livsstil kommer lige så hurtigt, som vi kunne ønske os. Faktisk vil nogle mennesker føle sig dårligere tilpas i en periode, efter at de har indført store forbedringer i deres kost- og levevaner. Det skyldes næsten altid, at kroppen nu får mulighed for at udskille ophobede affaldsstoffer og blive sundere.
Hold ud!
Det er værd at vente på de længerevarende forbedringer, der gradvist begynder at vise sig: mere energi, øget velbefindende, øget sundhed, færre sygedage, bedre humør osv. Andre gavnlige og vedvarende virkninger af sundere levevaner er udviklingen af stærkere knogler, pænere og sundere hud, øget modstandskraft, større udholdenhed, længere levetid og meget mere.

Beløn dig selv
Beløn dig selv, hver gang du indfører en positiv ændring i dit liv. Køb et eller andet, som du holder af, giv dig selv "lov" til at slappe af og hygge dig i nogle timer eller foretag dig et eller andet, som du holder meget af.

Find en måde at belønne dig selv på, når du har været god, og husk at give dig selv din belønning.
kunstern at ændre vaner diætist
Kostændringer
Når du ønsker at tilegne dig en ny vane, så gør det regelmæssigt og konsekvent i nogle dage – og det er allerede ved at blive en vane.

Det er lettere at ændre din kost, hvis du tager visse forholdsregler.

Fx:
1. Lad være med at bringe de fødevarer , stimulanser m.v., som du forsøger at undgå, ind i dit hjem. Det er heller ikke en god idé at have slik, chokolade, chips m.v. liggende til „uventede gæster". Hvis du har disse fristelser omkring dig, vil du måske enten overgive dig til dem eller bruge for meget energi på at modstå fristelserne.
2. Sørg for at have nok friske frugter, grøntsager og andre sunde fødevarer lettilgængeligt i dit hjem.
3. Forsøg at finde venner, som ser sundhed og lykke som værdifulde værdier at stræbe efter.
4. Tilegn dig aktiviteter og interesser, som giver dig en følelse af tilfredshed. Sundhed og vitalitet skal bruges – bruges til at nå dine mål i livet og til at leve et bedre liv.
5. Betragt ikke mad udelukkende som noget, der skal være lækkert og tilfredsstille dine smagsløg. God kost og gode kostvaner giver kroppen brændstof og energi. Spis for at leve. Lev ikke for at spise.

googleplus


Copyright © 2013 Diætist Kristina Laursen. All Rights Reserved.