• imageedit_2_2179731357.gif
  • imageedit_2_3650666918.gif

Diætistklinikken i Farum 

Tlf.nr: +45 44 48 42 42
Mobil: 25 21 23 34

Email
post@diaetistlaursen.dk

Adresse
Rådhustorvet 7, 1 sal
3520 Farum

 

  • avokado anretning.jpg
  • krydderier flotte.jpg
  • natural food 2.jpg
  • healthy-food-ecuador.jpg
  • foodmaincopy.jpg
  • oczyszczanie-watroby-16-712x313.jpg
  • krydderier 2.jpg
  • laks i skiver.jpg
  • fruitbreakfast.jpg
  • ndder.jpg
  • salat med bnner.jpg
  • grntsager 2.jpg
  • rodfrugter.jpg
  • dieta na zdrowe stawy.jpg
  • klwrapw800.jpg
  • madvarer_4_john_bendtsen_16_2007.jpg
  • natural food krydderier.jpg
  • natural food 1.jpg
  • fantastisk flot billede af grnt.jpg
  • fdevarer mod inflamationer.jpg
  • br.jpg
  • slide6.jpg
  • barn spiser vandmelon.jpg
  • grnt og olie vand.jpg
  • flot billede af grt.jpg

Læge Carsten Vagn Hansen skriver:

"Vores krop og sind fungerer kun ordentligt, hvis der er balance i kroppens husholdning, og vi får alle de ting, vi har brug for til at forbrænde energi og til at opretholde det utroligt komplicerede samspil mellem de forskellige dele af vores organisme. Vi har gennem millioner af år opbygget et indviklet samspil mellem kroppens celler, organer og de mængder af naturlige, kemiske forbindelser, der findes i kroppen.

Får vi ikke de ting, vi har brug for, først og fremmest gennem en sund kost, kan vi ikke opretholde en sund ligevægt, og så bliver vi syge. Det sker også, hvis vi bliver belastet af en mængde kunstige kemiske stoffer og stress, hvilket vi i vore moderne tider i høj grad er udsat for.

Gennem vores kost kan vi styrke alle de processer i vores krops og sinds husholdning, som er nødvendige for at imødegå belastninger udefra. Kroppens selvhelbredende kræfter er meget store, men de er afhængige af, at vi får alt det, som kroppen har brug for - og ikke mere. Langt det meste af det findes i sund, naturlig og varieret kost. Hvis kroppens celler har alt det til rådighed, de skal bruge til at reparere skader efter først og fremmest kemiske angreb, behøves der sjældent kunstig medicin. F.eks. ville kræft og hjerte-karsygdomme, som slår tre fjerdedele af befolkningen ihjel, være sjældne."

www.altomkost.dk 
13. maj 2011

Salt

Vi spiser for meget salt. Mænd får i gennemsnit 9-11 g salt dagligt hvilket svarer til ca. 2 teskefulde og kvinder ca. 7-8 g, hvilket svarer til ca. 1½ teskefuld. Mange bekymrer sig ikke om salt, men der er god grund til at skære ned på saltforbruget. Saltindtaget skal ned på 5-6 g dagligt, hvilket svarer til ca. 1 teskefuld salt. For meget salt kan være medvirkende årsag til helbredsproblemer i form af:

Forhøjet blodtryk, hjertekarsygdomme og blodpropper, mavekræft, knogleskørhed og nyresten

Få gode råd til at skære ned på saltet.

Hvor får du salt fra?
Det meste af det salt du spiser, får du fra den mad, du køber, når du handler ind i supermarkedet, køber Take-away, spiser i kantine eller på restaurant. En mindre del af saltet får du fra det ekstra salt, du tilsætter, når du laver mad og ved middagsbordet. Men der er også nogle der selv bruger meget salt på maden. 

Salt fra fødevarer
Nogle fødevarer har altid et højt saltindhold på grund af den måde de produceres på. Andre fødevarer som for eksempel brød og morgenmadsprodukter kan også bidrage med meget salt, fordi vi spiser meget af dem. De største kilder til salt i danskernes kost er brød og kødpålæg, men fx ost, færdigretter og morgenmadsprodukter bidrager også med en del.

Fødevarer med højt saltindhold
Disse fødevarer indeholder altid meget salt. For at skære ned på saltet må du derfor undlade at spise dem så tit eller spise dem i mindre mængder. Når du anvender nogle af nedenstående fødevarer som ingredienser i madlavningen, så undgå at tilsætte salt, da fødevarerne i sig selv tilfører retten den salte smag.

Eksempelvis:
Ansjoser
Bacon
Pulversovse
Skinke
Oliven
Pickles
Spegepølse
Røget kød og fisk
Soja sovs
Suppeterning/bouillon/fond
Kapers
Soltørrede tomater
Hvidløg i olie
Knust chilli
Knust hvidløg
Franske kartofler og andre chips

Fødevarer der kan have et højt saltindhold
I disse fødevarer kan saltindholdet variere en del mellem varemærkerne eller varetyper. Det betyder, at du kan skære ned på saltet ved at sammenligne produkterne og vælge de, der har det lave saltindhold. Fødevaremærkning kan hjælpe dig.

Eksempelvis:
Brød
Pasta sovse
Pizza
Færdigrretter
Supper
Sandwiches
Pølser
Tomatketchup, mayonnaise og andre sovse
Morgenmadsprodukter
Kødpålæg
Ost
Saltede eller tørristede nødder

"Vores krop og sind fungerer kun ordentligt, hvis der er balance i kroppens husholdning, og vi får alle de ting, vi har brug for til at forbrænde energi og til at opretholde det utroligt komplicerede samspil mellem de forskellige dele af vores organisme. Vi har gennem millioner af år opbygget et indviklet samspil mellem kroppens celler, organer og de mængder af naturlige, kemiske forbindelser, der findes i kroppen.

googleplus


Copyright © 2013 Diætist Kristina Laursen. All Rights Reserved.