• imageedit_2_2179731357.gif
  • imageedit_2_3650666918.gif

Diætistklinikken i Farum 

Tlf.nr: +45 44 48 42 42
Mobil: 25 21 23 34

Email
post@diaetistlaursen.dk

Adresse
Rådhustorvet 7, 1 sal
3520 Farum

 

  • br.jpg
  • natural food 1.jpg
  • laks i skiver.jpg
  • fruitbreakfast.jpg
  • foodmaincopy.jpg
  • krydderier 2.jpg
  • krydderier flotte.jpg
  • ndder.jpg
  • slide6.jpg
  • natural food krydderier.jpg
  • dieta na zdrowe stawy.jpg
  • healthy-food-ecuador.jpg
  • fdevarer mod inflamationer.jpg
  • flot billede af grt.jpg
  • avokado anretning.jpg
  • natural food 2.jpg
  • grntsager 2.jpg
  • grnt og olie vand.jpg
  • klwrapw800.jpg
  • fantastisk flot billede af grnt.jpg
  • madvarer_4_john_bendtsen_16_2007.jpg
  • oczyszczanie-watroby-16-712x313.jpg
  • salat med bnner.jpg
  • rodfrugter.jpg
  • barn spiser vandmelon.jpg

KISS-KOST

 

                             kisskost Spis dig rask diætist *

 

KISS kosten anbefalinger henvender sig til personer med tilstande, som er
forbundet med insulinresistens.

KISS kosten tilsigter at mindske insulinresistens og sænke kroppens insulinniveau og stabilisere blodsukkeret.

Principperne bag KISS-kosten baserer sig på den sukkerpåvirkning og dermed den insulinprovokation, som de forskellige fødevarer giver anledning til, uden at gå på kompromis med kostens indhold af øvrige vigtige næringsstoffer.
Anbefalingerne er baseret på resultater fra 7 offentliggjorte koststudier.

 

KISS-kost er bl.a. velegnet til kvinder med PCOS-syndromet, særlig de kvinder som har svært ved at blive gravide. 

 

KISS kostens indhold af kalorier fordeler sig således:

 

·          1/3 del fra især de langsomme kulhydrater

 

·          1/3 del fra protein.

 

·          1/3 del fra fedt.

 

SPIS ISÆR  "DE LANGSOMME"  KURLHYDRATER FRA FRUGT, GRØNTSAGER OG HELE KORN,  OG UNDGÅ  "DE HURTIGE"
Højt blodsukker sænker følsomheden for insulin og hæmmer forbrændingen af fedt. Også hos slanke personer kan det føre til abnorm fedtfordeling, hormon-forstyrrelser og højt kolesterol. Det er især det hurtige sukker, som får blodsukkeret til at stige. Det er ofte hvidt (alm. sukker, havregryn, ris, franskbrød, hvede, pasta), fordi det indeholder store mængder stivelse, som består af lange kæder af sukker. Frugt og især grøntsager indeholder langsomt sukker og bidrager desuden med fibre, vitaminer og mineraler. Spis 600 g frugt og grøntsager daglig fordelt på én frugt og resten grøntsager. 

 


SPIS MERE PROTEIN
Protein indeholder ikke sukker, men indeholder pr gram lige så mange kalorier som sukker. Protein kommer fra kød, fisk, fjerkræ, skaldyr og æg, foruden rugbrød, nødder og bælgfrugter (ærter, bønner, linser og kikærter). Ca 33 % (1/3 del) af kostens kalorier bør komme fra protein.

 

SPIS MERE FEDT
Fedt indeholder heller ikke sukker. Til gengæld indeholder fedt mere end dobbelt så mange kalorier. Fedt indeholder også livsvigtige fede syrer og vitaminer. Vælg fortrinsvis den umættede fedt fra fede fisk, planteolier, avocado, nødder og æg. Kroppens evne til at forbrænde fedt er afhængig af, hvor meget sukker, man spiser. Hvis man indtager mindre sukker, øges evnen til at forbrænde fedt. Det er netop det, der sker, når man spiser efter KISS kosten. Ca 33 % (1/3 del) af kostens kalorier bør komme fra fedt.

 

 SPIS VARIERET
Ingen fødevare indeholder alle de nødvendige næringsstoffer, fede syrer og vitaminer. Derfor skal kosten varieres. Især til middagsmad bør man spise forskellige typer kød, fisk, fjerkræ, æg, nødder, frugt, grønt og andet langsomt sukker. Morgenmad og frokost kan derimod godt være ret konstante

 

MORGENMADEN
Morgenmaden er dagens vigtigste måltid. Den smitter af på resten af dagen. Morgenmaden bør være rig på proteiner for eks. ost på rugbrød sammen med et spejlæg og en skive skinke, hertil vand og frugt.

 

DRIK VAND
Almindeligt postevand dækker kroppens behov for væske uden at tilføre kroppen energi. I Danmark er vand fra hanen rent, og det indeholder vigtige mineraler som kalcium, jod og magnesium. Drik 1-1½ liter vand om dagen. Læskedrikke, som er sødet med kunstige sødemidler, påvirker ikke blodsukker eller insulinniveau. Det er derfor tilladt at drikke kunstigt sødet saftevand eller light sodavand (undgå Faxe Kondi Light, som er tilsat druesukker). Undgå øl, vin og spiritus til hverdag. Øl indeholder ud over alkohol også en del maltsukker. Når kroppen skal forbrænde alkohol sættes forbrændingen af de andre næringsstoffer på stand by. Derved bidrager indtagelse af alkohol til at nedsætte følsomheden for insulin. Undgå frugtjuice fra æble og appelsin, som indeholder næsten samme mængde sukker som sodavand. Spis hellere den friske frugt og drik vand til, det giver flere fibre og mindre sukker.

 

VÆR FYSISK AKTIV
30 minutters daglig fysisk aktivitet øger musklernes følsomhed for insulin. Hertil 1 times hårdere fysisk aktivitet en gang om ugen.


* Jeg kan varmt anbefale at læse "Spis dig rask" af Hanne Juul og 
Bjarne Stigsby - en videnskabeligt dokumenteret kostbog om emnet.

googleplus


Copyright © 2013 Diætist Kristina Laursen. All Rights Reserved.